Helsingin Sanomien arvostelu Klang-konsertista
9.4.2014
Klang-konsertissa muusikot joutuivat improvisoimaanLauri Otonkoski
Arvio: konsertti Klassisen konservatoriokoulutusmyllyn läpikäyneet muusikot ovat varsin pitkään suhtautuneet improvisaatioon kuin laskuvarjohyppyyn ilman laskuvarjoa. Pelolla ja kauhulla. Ajat ovat kuitenkin muuttumassa ja muuttuneet. Nyt kantaesitetty Esa Pietilän Asterion on tästä yksi todiste. Pietilä on kirjoittanut yhtyeelle raikkaan energistä tekstuuria, joka sisältää myös improvisaatiolle avoimia jaksoja. Mitään henkeä ja terveyttä uhkaavia riskejä ei kuitenkaan soittajilta edellytetä. Säveltäjä mainitsee perehtyneensä Witold Lutoslawskin "laatikkonotaatioon", jossa kullekin muusikolle annetaan viitteitä ja aiheita esityksen hetkellä fantisoitavaksi. Zagros-yhtyeen mainioille muusikoille tämä ei tuottanut ongelmia. KOKENEENA jazzmuusikkona Pietilä saavutti tenorisaksofonillaan täydellisen flow-tilan, joka tavoitti yleisönsä. Mainio concertino on syntynyt. Tapio Tuomelan kvintetto Pierrot ja Jouni Kaipaisen Sestetto rakentavat muotonsa siinä mielessä klassisten esikuvien mukaan, että keskeiset aiheet iskostetaan kuulijan muistiin, jotta niiden kehittely ja prosessointi tulisivat ymmärrettäviksi. Zagrosin muusikot ovat vivahteiden ja yksityiskohtien ymmärtäjiä.
|